‘SON KUMSAL YOLDA’
Doğu Karadeniz’in Samsun-Hopa arasındaki doğal sahil şeridinin neredeyse tamamı Karadeniz Sahil Otoyolu’na kurban edildi. Asıl projeye göre yolun yerleşim yerlerinin güneyinden ve 70-250 metre arası koddan geçmesi planlanmışken uygulamaya konulan yöntem tüm kanunlara, mahkemenin karşı kararlarına ve SİT özelliklerine aldırmaksızın yapılan deniz dolgusudur. Sahilini kurtarabilen sadece üç yöre var; Tirebolu, Perşembe ve Ordu. Aralarında tek ortak konu ise halkın verdiği mücadeleden asla vazgeçmemeleri sonucunda denizle aralarına set çekilmesini önlemeyi başarmış olmalarıdır. Diğer bütün kesimlerde halk, otoyolun genelde deniz dolgusu yöntemiyle yapılmasının iyi mi kötü mü olacağını tartışırken veya SİT alanı ve mahkeme kararlarına aşırı güvenip hiç tartışmazken, gece gündüz devam eden yol inşaat çalışmaları bugün insanların Karadeniz’le olan bağını kopartmıştır. Birçok yerleşim yerinde değil denize ulaşmak yapılan yolun yükseklik kodu nedeniyle denizi görmek bile mümkün değildir artık.
2007 ilkbaharında Samsun-Hopa arasındaki bölümün Ordu’da yapılan açılışında konuşma yapan Başbakan Tayyip Erdoğan’ın yorumu devletin veya hükümetlerin bu otoyol projesine nasıl baktıklarını çok net ifade ediyor. 'Bu yol Türkiye Cumhuriyeti'nin gerçekleştirdiği en büyük kalkınma ve modernleşme projelerinden biridir. Hedeflerimize adım adım yürümekteyiz. 542 kilometrelik bu yol tamamıyla sahilden İstanbul'a ulaştığında, Türkiye dünyanın en uzun sahil otobanına kavuşmuş olacak. Hayalim, bu yolun İstanbul Boğaziçi'nde yapılacak üçüncü köprüyle birleşmesidir.'
Yirmi yıllık çalışmadan sonra gelinen durumu ise Vakfıkebir’in bir önceki dönem belediye başkanı olan ve yolun asıl projeye bağlı kalınarak kasabaların güneyinden geçmesi ve kumsalların kurtulması için uğraşmış olan, Son Kumsal’da da söz alan Yunus Hacımollaahmetoğlu gayet açık bir şekilde özetliyor; 'Devletin yaklaşımı, müteahhitlerin para hırsı, halkın ilgisizliği, elitlerin günü kurtarma çabaları, sivil toplum kuruluşlarının yorulmaları, bıktırılmaları, verdikleri mücadelede devlet tarafından hukuk yoluyla ters yüz edilmeleri sonucunda tüm Karadeniz sahili, Karadeniz Otoyol Projesi kapsamında yok edilmiştir.'
Benim doğup büyüdüğüm ve denizle haşır neşir olduğum yer olan Vakfıkebir halkının önünde iyi ya da kötü ders alacağı somut bir örnek yoktu. Tartışmayla çok zaman kaybedildi. Sahil boyunun çoğu yeri SİT alanı olmasında rağmen son bir yıl içinde kumsalları tamamen doldurulup, tarihi iskelesi de ortadan parçalanarak kasabanın denizle bağlantısı tamamen kesildi. Kendi kasabamızda engelleyemediğimiz felaketin başka yerlerde de tekrar edilmesinin önüne geçebilmek için bir adım atmaya karar vermiş, ‘bizim canımız yandı, başkalarının yanmasın’ diye ne yapabileceğimizi düşündük.Yapılabilecek bir şey varsa bu yıl ve zaman kaybedilmeden, yeni bir koy daha ortadan kaldırılmadan yapılmalıydı.
Batı Karadeniz sahili boyunca otoyolun geçme olasılığı olan yerlerdeki kasaba halklarına Doğu Karadeniz’de olanları anlatarak bir ‘farkındalılık’ yaratacaktık. ‘Son Kumsal Yolda’ projemize yüklediğimiz amaç ve halka vermek istediğimiz mesaj çok açık ve netti; ‘Yolunuzu yaptırın, ama sahillerinizi kaybetmeden. Yola karşı değil, yolun deniz dolgusuyla yapılmasına karşıyız.’
‘Son Kumsal Yolda’ projesi üç aşamadan ve bizim için çok önemli sembolik bir hedeften oluşuyor;
1. 15- 25 Temmuz 2008. Otoyolun henüz geçmediği İstanbul-Samsun arasında yaşayanlara Son Kumsal’ı izleterek, çok geç olmadan yöre halkını uyarmak.
2. Ağustos-2008. Otoyol inşaatının bitirildiği Samsun- Hopa arasındaki bölgenin halkına sadece son birkaç yılda kaybettikleri doğal sahillerini hatırlatmak.
3. Kasım 2008. Vakfıkebir’den yola çıkıp, verdikleri örnek mücadelelerinden ötürü Tirebolu, Perşembe ve Ordu halklarını da selamlayarak, sahil boyu yerleşim yerlerinde Son Kumsal’ı göstermeye, özellikle de İnebolu ve Abana’da, devam ederek İstanbul’a geri dönmek.
4. Hedef: Son Kumsal’ın en hassas noktası Temel Reis’in emektar takasının kamyondan düşürülerek kırıldığı andır. Evinin hemen önündeki 40 metre genişliğinde ve birkaç kilometre uzunluğundaki Kirazlık sahilinin adım adım ortadan kaldırılması sonunda takasını kamyonla başka yere taşımak zorunda kalmıştı Temel Reis. Çoğalttığımız DVD’ler karşılığında topladığımız bağışlar bu takanın tekrar inşa edilmesi için kullanılacak. 2008-2009.
Son Kumsal’ın yapımcısı ve yönetmeni olarak tamamen kendi insiyatifimizle geliştirdiğimiz bu projeye başlamak için 15 Temmuz günü İstanbul’dan yola çıktık. Güzergahımızda Şile Sinop arasındaki sahil boyunda yer alan kasaba ve köyler vardı. Yöresel sivil toplum kuruluşları geleceğimizden haberdardı. Muhatap olacak STK bulamadığımız Cide, İnebolu, Abana ve Çatalzeytin gibi yerlerde ise tanıdıklar sayesinde ulaştığımız belediye başkanlarını proje hakkında önceden haberdar etmiştik.
16-22 Temmuz arasında gösterimleri yaptığımız Kerpe, Akcakoca, Karadeniz Ereğlisi, Bartın, İnkumu, Amasra’da yöreden yöreye farklılık gösteren bir ilgiyle karşılaştık. Bazen 10 kişi bazen da birkaç yüz kişilik izleyiciye ulaştık. Otoyolun rotasından kıl payı kurtulan yerlerden Kerpe’deki bir izleyicinin ‘İyi ki yol buradan geçmiyor, geçecek olsa bile asla izin vermezdik’ yorumu cesaret vericiydi. Akçakoca ve Zonguldak’ta çok az ilgi vardı. Çok sayıda insan, halka açık mekanlarda gösterimler yapmamıza rağmen perdeye bakmaktansa kağıt ve okey oynamaya devam etti. Oyunlarını rahatsız ettiğimiz izlenimine kapıldık.
Bir izleyici, ağır bir kokunun boğucu ve sıcak havayı daha da çekilmez hale getirdiği Zonguldak liman içindeki kahveleri çaresizce dolduran insanların seyrettiği limandaki kirli suyu göstererek ‘Burada eskiden 19 Mayıs’ta yüzme yarışları yapılıyordu, şimdi nefes alamıyoruz, o kadar kirlendi, ama insanlar hala tepkisiz’ yorumu durumu iyi özetliyordu.
Ereğli, Bartın, İnkumu ve Amasra’da halka açık çay bahçesi, kumsal ve kasaba meydanında yaptığımız sunumlar katılım, ilgi ve yorum yapmaktan çekinmeme açısından muhteşem oldu. Çoğu izleyici, otoyolun yol açtığı yıkımın bu kadar büyük boyutta olduğunu bilmediklerini, deniz dolgusunun sadece birkaç koyda olduğunu zannettiklerini belirtti. Bu yorum bize projemizin gerekli olmasının yanında hedefine ulaşma olasılığına dair umut verdi.
Ününü duyduğumuz Bartın Amasra-Çevre Birlikteliği’nin çevre konularında ne kadar etkili olduğunu üç gün boyunca bizzat yaşadık. Sivil dayanışmanın başarıya ulaşmasının ancak halkın desteğiyle mümkün olabileceğini gösterdikleri yakın geçmişte mobil santrale karşı verdikleri başarılı mücadele herkesi çok bilinçlendirmiş.
Yolun yarısını tamamlamış, gördüğümüz misafirperverlik ve ilginin verdiği moralle Cide’ye girer girmez yolda rastladığımız ilk kişinin belediye başkanı olması günün sürprizi olmuştu. Sohbet sırasında projemizi anlatınca dönüş sırasında bizi ağırlama ve filmi gösterme sözü alarak yola devam ettik.
Bakir koyları seyrederek az sayıda yerleşimin olduğu kumsallar boyunca zevkli bir yolculuk yaptıktan sonra yolculuğun en beklenmedik, zor, şaşırtıcı ve bir anlamda da kırılma noktası olacağını hiç tahmin edemeyeceğimiz olaylara sahne olan İnebolu ve Abana’ya yaklaştık. Her iki yerin belediye başkanlarıyla daha önceden temasa geçmiştik. Başkan İdris Güleç birkaç belediye çalışanı ile bizi sahil boyundaki kamplardan birinde karşıladı. Sohbet sırasında projemizi ve amacımızı anlattık. Ayrıca filmin bir kopyasını da kendisine takdim ettik. 22 Temmuz 2008, Saat 15:00 civarıydı. Yatacak yer ayarlandı, ve akşam en fazla izleyici olacağı tahmin edilen ve sahile kurulu Duru Park Havuzlu Bahçeyi önerip etkinlik hakkında anons yapılma talimatını verdi görevlilere. Kasaba halkının biraz muhafazakar olduğunu, akşam eğlenmek isteyeceklerini, o nedenle filmi hızlıca göstermemizi tavsiye etti. Biz de bunun üzerine 56 dakika yerine 35 dakikalık kısa versiyonu gösterme kararı aldık. Güneşin batışına kadar hazırlıklarımızı yapıp saat 21:45’te Son Kumsal’ı göstermeden önce toplanan 300’e yakın kişiye projemiz hakkında bilgi verip sahillerinin hala korunmuş olduğu için şanslı olduklarını belirten bir konuşma yaptım. Alkışlardan sonra film dönmeye başladı. 7. dakikada Başbakanın yolun açılışında yaptığı konuşmadan hemen sonra Sayın Güleç beni 6-7 erkek arkadaşıyla oturduğu masaya çağırdığında aramızda şu konuşma geçti.
‘İDRİS GÜLEÇ: SEN BURDA POLİTİKA YAPIYORSUN.
AYDIN KUDU: NE POLİTİKASI?
I.G: BASBAKANIMIZI NASIL KÖTÜ GÖSTERİRSİN?
A.K: NERDEN BÖYLE BİR YORUMU ÇIKARIYORSUNUZ? FİLMİ SİZE VERMİŞTİM, İZLEMEDİNİZ Mİ?
I.G. İZLEMEDİM. AMA BEN SİZİN NE YAPMAK İSTEDİĞİNİZİ ANLADIM, AMACINIZI BİLİYORUM. BU FİLMİ İSTANBULDAKİ KOMÜNİSTLERE GÖSTERİRSİNİZ ANCAK.
A.K: FİLMİN TAMAMINI İZLERSENİZ SONUNDA DAHA RAHAT
KONUŞABİLİRİZ.
I.G: UZATMA, CANIMI SIKMA. ŞİMDİ KIRARIM AĞZINI, BURNUNU DAĞITIRIM. SEN BENİ NE SANIYORSUN? ANINDA TASINIZI TARAGINIZ TOPLAYIP BURAYI TERKEDİYORSUNUZ. DEFOLUN GİDİN BURADAN...
A.K:…
Duru Park teknik ekibine işaret verip önce filmin sesini kıstırdı hemen ardından da görüntüyü kapattırdı. Yüzlerce kişi arasından hiçbir kimsenin kalkıp ‘ne oluyor, neden film yarıda kesildi? Diyememesi üzerine en basit karşı çıkışın olaylara yol açacağını anlayarak malzemeleri toparlayıp 15 dakika içinde değil Duru Park’tan, şehirden ayrılıp korku içinde Abana’ya vardık. Saat gece 10:30 sularıydı. Moralimiz bozulmuş, çok şaşırmış, bu kabalığın ve sansürün nedenini anlamak için ileriki günlerde derin bir analiz yapmak gerekecekti.
Anlaşılan Başbakanın bir dakikalık konuşmasının üzerine kullandığımız, dozerlerin dağlardan koparttığı ve kamyonların taşıyıp denize boca ettiği kayaları eşzamanlı göstermeyi bir hakaret olarak algılayıp kendisine durumdan vazife çıkarmıştı. Yol inşaatından bahsedilen bir konuşmanın üzerine ne koymamızı ummuştu acaba? Gül bahçesi mi?
Son Kumsal, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yapım proje desteğini almış olup üç yıllık bir çalışmanın ardından bitirildiği Şubat 2008’den beri birkaç televizyon kanalında gösterilmektedir. Katıldığı ilk etkinlik olan 19.Ankara Uluslararası Film Festivali’nde ise Sayın Ertuğrul Günay’ın elinden ödül almış olmasının yanı sıra SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) tarafından 2008’in en iyi belgesel film adayları arasında gösterilen bir filmdir.
Ertesi gün, 23 Temmuz’da Abana’da ilk iş belediye başkanı Sn. Şevket Yazkan’ı bulmak oldu. Son durumu anlatarak, gerekirse sunumdan önce filmi izlemesini teklif ettik. Bizi makam odasına çağırıp sohbet eşliğinde Son Kumsal’ı birlikte izledik. Filmin sonunda, İnebolu belediye başkanının tepkisinin nedenini anlamadığını ifade edip akşam 21:00 da Abana Festival Meydanı’nda gösterim için başvurumuzu bizzat hazırlatıp, ‘usulen bir de kaymakamın olurunu alalım’ diye kendi onayından geçen dilekçeyi kaymakamlığa ilettirdi. Ayrıca, yanımızda kendisine telefon edip bilgi verdi. Filmi izlediğini ve bir sorun görmediğini bildirdi. Bize de bir iki saat içinde iznin çıkacağını ifade etti. İnebolu’daki tepkiden sonra karşılaştığımız ve alışık olduğumuz bu yaklaşım karşısında sevindik ve öğleden sonrasını yazın memleketlerine tatile gelenlerin doldurduğu meydanın çevresinde dolaşarak ve filmin gösterileceği noktayı inceleyerek geçirdik. Film gösterimi için gayet hoş bir insan topluluğu görüyorduk.
Üç saat bekledikten sonra bir polis memuru başvurumuz konusundan bir tebliğ için bizi Emniyet Müdürlüğü’ne davet etti. Sadece iki polis memurunun imzası olan ve film gösterim izni isteğinin ret edildiğini bildiren bir belge imzalatılmak istendi. Kaymakamın imzası yoktu. Kendisiyle görüşme talebimize de ‘yerinde değil’ diye izin verilmedi. Bu bireysel projenin başvurusunda an az 7 proje ilgilisinin imzası olması gerekir gibi bir açıklama vardı tebliğde. Bu cevabın yetersiz, kanunsuz ve haksız olduğunu sözlü ve yazılı olarak memura bildirerek Abana’dan ayrılmaya karar verdik. Belediye başkanını arayıp durumu anlatınca hiç bir şaşırma belirtisi göstermedi. Anlaşılan atanmış ve seçilmişler arasındaki şifrelerden haberdar değildik.
İnebolu belediye başkanının AKP, Abana’nın ise CHP üyesi olduğu bu iki kasabada karşılaştığımız durumun yöntem olarak farklı sonuç itibariyle aynı olmasına hangi etkenlerin yol açmış olabileceğini düşündük. Sohbetlerimiz sırasında her iki başkana bölgelerindeki Sivil Toplum Kuruluşlarının ne durumda olduğunu sorduğumuzda aldığımız cevaplar ‘boş odalarda oturan etkisiz kişiler’ şeklindeydi. Ancak bu durumdan başkanların hiçte şikayetçi olmadıklarını, tam tersine kendi küçük krallıklarında istedikleri gibi at oynatabildiklerinden, aksine çok memnun olmaları gerektiği kanaatine vardık.
Temmuz 23-24 günlerini geçirdiğimiz Sinop, Kocaeli, Ereğli, Bartın ve Amasra gibi STK’ların çok güçlü olduğu bir yerdi. İzin almada ve gösterim yapmakta hiçbir zorluk yaşamadık. Sinop’ta sahil boyundaki açık hava çay bahçesinde yaptığımız sunumu yüzlerce kişi izledi. Programı izlemekle görevli polis komiserinin film sonunda yanımıza gelip elimi uzun süre bırakmadan sıkarak tebrik etmesi unutulmayacak bir andı ve son iki günde yaşadıklarımızı, geçici olarak olsa da, unutturan bir olaydı.
25 Temmuz projemizin ilk ayağının sona erip Vakfıkebir’e doğru yola çıktığımız gündü. Ancak biz son anda Gerze’den arayan yerel STK üyeleri sahillerinde devam eden deniz dolgusunun mahkeme kararıyla durdurulduğunu ancak çabalarına destek olmak için filmimizi yol üstünde olan kasabalarından geçerken göstermemizi rica ettiler. Severek kabul ettik. O gün Gerze’de iki cenaze ve çarşı günü olmasına rağmen belediye salonunu dolduran bir kalabalığa Son Kumsal’ı izlettik. Sahillerini kurtarmak için çok kritik bir zamanda ve konumda olduklarını belirtik. Mahkeme kararına rağmen hala endişe içinde olduklarını ve kararın değişmesi durumda ne yapabileceklerine dair fikrimizi sordular. Davalarından asla vazgeçmemeleri gerektiğini, mahkemenin verdiği durdurma kararının halkta bir rahatlama yaratmaması gerektiğini ifade ettik. Tirebolu, Perşembe ve Ordu halkını örnek almalarını tavsiye ettik.
Yarı şaka yarı ciddi, bizim Vakfıkebir sahilleri için yapamadığımızı yani çoluk çocuk, yaşlı, genç demeden gerektiği durumda dozerlerin önüne yatmalarının etkili olabileceğinden bahsettik. Ne yapıp edip sahillerini kaybetmemeleri gerektiğine vurgu yaptık. Kanunların, uygulanması halinde, halktan yana olduğunu hatırlattık.
Sonuç olarak ‘Son Kumsal Yolda’ projemizin ilk ayağı umduğumuzdan daha fazla ses getirdi. İnebolu ve Abana’daki sansür uygulamaları bize ilerisi için köstek olmaktan öte cesaret vermektedir.
Projenin ilk iki aşamasının geride kaldığı şu anda tespitlerimiz şöyledir;
1. STK’ların olmadığı ya da etkisiz olduğu yerlerde yöneticiler halka kendi anlayışlarından farklı yaklaşımlar sunan çalışmalara kesinlikle taraftar değil. Bunu doğrudan ifade edemedikleri durumlarda halkın isteksizliğini veya ilgisizliğini öne sunuyorlar. Veyahut yöneticiler kendi aralarında anlaşıp paslaşarak engel çıkartıyor. Oysa insanlara seçenekler gösterdikten sonra karar vermelerini beklemek lazımdır. Politik partilerin yöresel yöneticilerinin merkezi idareye karşı duydukları korku bazen aşırı bir çekingenlik, bazen gereksiz bir yaranmaya çalışma, bazen da kraldan çok kralcı olmak şeklinde kendini dışa vuruyor.
2. Köylerde de önceden program yapmadan gösterimler yapmak istedik. Ancak muhtarlardan hep ‘kaymakamdan izin alın öyle gelin’ cevabını aldık. Yapılacak her etkinliğe hep bir şüpheyle yaklaşım var.
3. Seçilmiş ve atanmışların aldıkları kararlar veya bu kararların uygulanmaya konuş şeklinin işin doğrusu olduğuna dair halkta neredeyse körü körüne bir inanç oluşmuş. Hükümet bir hizmet getiriyorsa karşı çıkılmaz. Bu, devlete karşı çıkmakla eş anlamlıdır. Yapılan hizmetlerin (!) sorgulanması kesinlikle söz konusu değil.
4. Yöresel basın objektiflikten uzak yayın politikası izliyor. Ulusal basında ve televizyon kanallarında çok sayıda habere konu olan Son Kumsal filmi ve Son Kumsal Yolda’nın tüm kanunlara aykırı olarak İnebolu’da sansürlenmesi ve Abana’da gösterim izni verilmemesi haberi, Trabzon’un yerel gazete olarak oldukça yüksek tirajlı gazetelerinde neredeyse hiç yer almadı. Filme konu olan bölgenin Trabzon ve filmin yapımcısının Vakfıkebirli olması gerçeği bile etkili olmadı. Trabzon’daki gazetecilerin ulusal gazetelerdeki temel konular dışındaki haberlerden, özellikle de kültür sanat konularından bihaber oldukları izlenimini ediniyoruz. Sahil Otobanı, HES santralleri, etnik farklılıkların yarattığı zenginliği konu alan sanatsal etkinliklere bakış açısı aşırı milliyetçi ve neredeyse yabancı düşmanlığı çizgisinde. Karmaşık konularda hükümet üyelerinin ve yönetici konumundakilerin açıklamaları sanki tek çıkar yol gibi veriliyor.
5. Otoyolun henüz ortadan kaldırmadığı kumsallarda çekimler yaparken ‘ne uğraşıyorsun, sen mi kurtaracaksın bu memleketi? veya nasılsa yol dolgusunu durduramayacaksın!’ tarzı yorumlarla çok karşılaştık. Son Kumsal’ı Vakfıkebir’de Temel Reis’in kahvesinde kendi arkadaşlarına gösterirken aynı kişiler bu sefer ‘neden bizi daha önce uyarmadın da şimdi iş işten geçtikten sonra filmi gösteriyorsun?’ şeklinde bir serzenişte bulundular. Karşılığında ‘Peki siz ne yaptınız bu konuda?’ sorusuna verecek cevap bulamıyorlar oysa.
6. Sahilini kaybeden yerlerdeki halkta genelde duygusal eksiklikler olduğunu gözlemliyoruz. Örneğin, Temel Reis ve bizim için tarif edilemez derecede acı bir an olan takanın düştüğü sahnede çoğu insanın özellikle Temel’i tanıyanların çoğunun kahkahalarla güldüğünü üzüntüyle gördük.
7. Son Kumsal’ı Trabzon’un dağlarında yer alan yaylamızdaki evimize davet ettiğimiz kendi köylülerimize gösterdik. Çoğunun, filmin genelinde olan eleştirel bakış açısından ürktüğünü gördüm. Film sonunda yorumlarını sorup ses kaydı yaptığımın ertesi sabah bir bayan akrabamız korku dolu bir ifadeyle, yaptığım ses kaydından kendilerine bir kötülük gelmesinden korktuğunu ve mümkünse kendisinin sesini silmemi rica etti. Akrabam ve köylüm olup yan yana büyüdüğümüz bir kişinin kendi yaptığı ve hiçte önemli olmayan bir yorumdan korkması benim için çok üzüntü verici bir durumdur. Bu insanların içine sinmiş tanımsız bir korkunun sonucu olduğunu sanıyorum
Başka bir akrabam ise beni korumak adına ‘Bu filmi kasabada halka gösterirsen, buralarda yüzüne bakacak kimseyi bulamazsın artık.’ vahametinde bir tavsiyede bulundu!
Son Kumsal çekimlerinin geçtiği Vakfıkebir ve çevresinde bundan sonra yapacağımız gösterimlerde karşılaşacağımız yorum ve tepkileri ayrıca filmin insanlara etkisinin ne olacağını çok merak etmekteyiz.
İstanbul’a geri dönüş sırasında yeni gösterimlerin yanında İnebolu ve Abana halkına özellikle ulaşmayı dört gözle bekliyoruz. Bunun için o yörelerden desteğe ve bize katılacak yol arkadaşlarına ihtiyacımız var.
Aydın Kudu. 0532 244 7141 aydin@turkishmoon.com
Rüya Arzu Köksal. 0533 238 4251 ruyakoksal@yahoo.com
www.turkishmoon.com/sonkumsal |